Неправителствени организации скочиха на Столичната
общината при изграждане на кръгово движение, тъй като в проекта не са
предвидени велосипедни и пешеходни алеи.
През миналата седмица
Столичната община даде зелена светлина за изграждането на кръстовището
на две нива при семинарията, сега идва ред и на транспортния възел на
бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България", където отново се предвижда
движението да става само от автомобили.
Подобни проблеми имаше
при проекта "Лъвов мост", който ще съчетава три вида транспорт –
автомобилен, трамвай и метро. Преминаването на велосипедисти беше
забравено, като така се прекъсва едно от транзитните трасета по бул.
"Мария Луиза" към центъра.
При семинарията - по бул. "Пейо
Яворов", ще бъде изграден пешеходен подлез, но сегашният вариант на
естакадата е с две платна за движение във всяка посока, по която не се
предвижда пешеходно преминаване.
Новият транспортен възел на бул.
"Акад. Иван Гешов" и бул. "България", който струва 22.4 млн. лв. без
ДДС, е в готовност и до дни строителството може да започне, обяви
наскоро заместник-кметът по транспорта Любомир Христов. Изпълнител на
поръчката е "Балканстрой", като тя трябва да бъде приключена до 230 дни.
Въпреки че идеята за кръстовището не е нова (още през 2009 г. общината
даде началото на транспортен план за пет такива обекта на стойност 44.6
млн. евро.), седмици преди началото на строителството архитекти и
неправителствени оргазнизации организираха три обществени обсъждания, на
които се обявиха против изграждането на съоръжение без пешеходно
пространство и велоалеи.
Само за автомобили
"На всички обсъждания граждани и специалисти бяха категорично против
този проект", казаха за "Капитал Daily" от организацията "За обществен и
релсов транспорт". По техни думи главният архитект на София Петър Диков
е обещал преди началото на строителството да се направи архитектурен
конкурс за визията на кръстовищетo, въпреки че вече има готов проект и
избран изпълнител. "Оказва се, че данните, с които е боравил
проектантът, са от 2008 г., когато е обявен и търгът за обекта. Сега сме
2013 г. и за всички е видно, че движението на автомобилите е
нараснало", допълват от сдружението. По техни думи общината ясно е
заявила, че проектът е за автомобилно преминаване и не се отнася до
пешеходци или велосипедисти. "Освен това беше и най-отговорно заявено,
че вдигането на естакада във въздуха ще намали шума, но хората в
квартала потвърдиха, че при предишни кръствоища на две нива шумът не е
намалял", каза Веселин Кирев от гражданската инициатива.
От
организацията смятат, че в София все повече се развива тенденцията за
увеличаване на автомобилите и насърчаване на трафика с кръстовища,
естакади и кръгови движения на две нива. "София е най-прашната
европейска столица, за което в началото на годината Европейската комисия
изпрати изрично предупреждение за започване на съдебна процедура и
сегашната общинска политика не работи за премахването на този сериозен
проблем", допълват от организацията.
Предложения за промяна
"Поредното недоглеждане при изготвянето на заданието към проекта, което
обуславя влошаването на условията по съществуващата велоалея, а
велосипедистите отново ще са принудени да се престорят на пешеходци,
като използват съществуващия подлез", казват в становището си, което
беше предоставено на "Капитал Daily" от сдружение "Велоеволюция". Според
тях изпускането на велосипедното движение като елемент на транспортната
система в заданието означава, че още отначало не е имало изискване
проектантският екип да се съобрази със съществуващата и бъдещите
велоалеи, нито е търсена консултация със специалисти.
По молба на
главния архитект на София "Велоеволюция" разработва няколко варианта за
намиране на адекватно решение за велосипедното преминаване. Някои от
тях предвиждат преливане на велоалеите от тротоарите във велосипедни
ленти на пътното платно, което е особено необходимо за главния
велосипеден лъч по бул. "България". Така пресичането на велосипедистите
може да се съобрази със светофарния план, където могат да бъдат изнесени
и стоп линии за велосипеди. Друг вариант, който сдружението обсъжда, е
чрез изнасяне на велосипедното преминаване в кръг, свързващ стоп линиите
на светофарите. Този тип пресичане изисква повече пространство по
ъглите на кръстовището, които в настоящото му състояние и в проектната
разработка са изцяло заети от външните стени на подлезите.
"Каквото и
да предлагаме, настояваме за нов проект, който да включва всички видове
транспорт и удобства за пешеходците", каза за "Капитал Daily" Радостина
Петрова от "Велоеволюция".
в. "Капитал"
Няма коментари:
Публикуване на коментар